ÇİĞDEM YORGANCIOĞLU
İLE MASKE FELSEFESİNE GİRİŞ (Hicran
Cigdem YORGANCIOĞLU) Bu dosyadaki
eğitim ve atölye
içeriğine/içeriklerine
ilişkin 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’ndan doğan
mali ve manevi hakların gerçek sahibidir Hicran. Çiğdem
YORGANCIOĞLU
Şayet, uzunca bir müddet maske takarsan altındaki kişiliği de unutursun. Hayır, lütfen. Bu maskenin altında bir yüz mevcut , ancak o ben değilim. Bu maskenin altında kaslar var ve ardında kemikler. Bu maskenin altında etten daha fazlası var. Bu maskenin altında bir fikir var, bay creedy. Ve fikirlere kurşun işlemez - - V For Vendetta
Açıkça ifade edilemeyen istek ve hislerin baskılarından yorulmu dünyada emeğine yabancılaşmış insanın kendi yüzüne yabancılaşması tesadüf müdür acaba .
kendi sıfatının hakikatinden uzak Sahte benlik ve kendilikler arasında , anlam arayışı” içideki insana bir soru “yokluk” “var olmamak mıdır ?Maskeyi taktığınızda o an yüzünüzün yokluğu yüzünüzün hiç var olmadığının delili midir ? Soyguncu maskesi takıyorsak eğer hayattan neyi çalabiliriz şu emanet olarak belli bir süre bırakıldığımız yerküre üzerindeki anlam arayışı yolculuğumuzda .
-
Oscar Wilde şöye der: “İnsan, en çok kendinden söz ederken kendisi değildir. Ona bir maske verin, kendi yüzünü göstersin size” . Maskeleri yüzlerinden kalın olanların maskelerini düşürmek zordur”der Franz
Pablo Neruda’ya sorsanız “ Kötü ruhlu muyum ara sıra yoksa hep iyi biri mi? İyiliğin kendisi mi gerçekten yoksa maskesi mi yalnız öğrenilen? Beyaz mıdır kötülüğün gülü iyiliğin çiçeği siyah mı?” der maskeere dair
yabancılaşma ve gizlenme çağrıımlarına dair MASKE için Çiğdem ise öyle der.
açık sözlü” olmasa dahi açık gözlüdür maskeler ve maskelerin arkasındaki “ben”in gözü açıktır
Maskelenmesi zordur aslında hakikattin ve Dünya denen salonun içinde ,arkasında gizlendiği maskenin önüne geçen hakikatli insanın maskesini siz düşüremezsiniz –Çiğdem –Oca k Ortası Maske Esintileri 2019
Etimolojik kökeni Yunanca’da theatron yani ‘’görme yeri’’ manasından gelir Tiyatro sözcüğü Antik Yunan'da İfade edilen duygu jest ve mimiklerden ziyade oyuncuların ellerinde tuttukları ve yüzlerine yerleştirdikleri masklarla anlam bulmaktaydı . Yunan tiyatrosunda 2 tür oyun mevcuttu Hepimizi çok aşina olduğu Trajedya ve Komedya Bugün tiyatronun semblü olan gülen ve ağlayan masklardan gülen yüz, filozof Herakleitus‘u, ağlayan yüz ise filozof Demokritos‘u simgelemektedir peki maskeler bizim için nedir ?
Kendini eksik ve yarım kalmış Cansız ve donuk hisseder bazen maskelerin arkasında Cilt maskesi değil yüz maskesidir bazen hayatı algılama biçimimiz .Tanınmamak amacıyla yüze geçirilen örtü sayesinde tanınır hale gelir bazen içimizdeki maskeli süvari . Yabancılaşmasını, fikirlerinin nesnelleşmesiinin çalkalandığı bir dünya vardır bazen o maskenin ardında . İçimizdeki tüm benlerin gülcemalini görürüz. İki yüzlü dünyanın çoklu maskeleri maskeli baloya alınmıyordur bazen fakat aslında dünya tabakalar halinde çok maskelidir.
Bu seminer maskeleri tanımaya ve anlamlandırmaya yönelik içsel bir yolculuğun hayatın olağan akışının kan dolaşımına nasıl nufuz ettiğini analiz etmek üzere bir farkındalık geliştirmeyi hedeflemektedir.
Teatral ve doğaçlama bir maske atölyesi ile yepyeni bir deneyim.
Çiğdem Yorgancıoğlu Paradigma Dışı bakış açıları ,MIM-CHI Hareket Dans Doğaçlama Farkındalık tecrübesi
Ve soru şu : BİZ KENDİMİZ MİYİZ ?
Comments